lauantai 27. kesäkuuta 2009

Kyosho Mini-Z MR-02i MM McLaren F1 LM


Otsikon mukainen auto tuli ostettua. Kyseessä on siis mittakaavaan 1:28 mallinnettu normaalia 27MHz taajuusaluetta käyttävä sähköauto. Soveltuu hienosti sisäkisailuun jne. No mainospuheet sikseen, kaverin kanssa siis hommattiin tuollaiset. Selvennettäköön tässä heti mitä tuo Kyoshon hepreakoodi tarkoittaa, sitä kun ei ole paljon missään kerrottu:


"MR-02" tarkoittaa toisen sukupolven takavetoista autoa. Mini-Z:sta on jo itseasiassa versiot 01, 015 ja 02, joista 015 on ensimmäisen ja toisen sukupolven välimuoto, tavallaan päivitetty 01-malli. Toisessa sukupolvessa on akut sijoitettu keskemmälle ja matalammalle, mahdollistaen matalammat korit ja painopisteen.


"i"-sarja on ns. karvalakkimalli. Autoissa ei ole jarrua ja pakin voi kytkeä lennosta. Polttisharrastajalle tämä oli jotenkin oudon tuntuista, aina tahtomattaan kun koittaa pysäyttää autoa niin sehän lähtee taaksepäin. Sisäratailuissa nopea pakin käyttö toisaalta helpottaa elämää.


"MM" kertoo moottorin sijoittelun. MM on keskimoottorinen, RM takamoottorinen ja HM korkealle nostettu takamoottori. Keskimoottorinen auto on hieman nätimpi käsitellä kun taas takamoottorisessa on paras takapään pito. Vertaa vaikkapa keski- ja takamoottorista Porschea, Boxster on aika stabiili kun taas vanha 911 on aikamoinen "leka" vietävä, ts. kun takarenkaista loppuu pito niin sit mennään.


Mukana setissä tuli kaikki tarpeellinen ja muutama tarpeetonkin, mm. Perfex KT5 jonka heivasin samantien. Vanha Ultiman mukana tullut KT2 on huomattavasti herkempi. Lisäksi mukana tulleet renkaat olivat aivan kelvottomat kokolattiamattopinnalla. Minkäänlaisesta pidoista oli ihan turha puhua. Lisäksi vakiodiffi on kurja ja etujousitus on suorastaan häpeällisen huono. Kaverin kanssa vaihdoimmekin heti autoon kuulalaakerit ja renkaat, itse vaihdoin vielä hiilikuituisen pohjalevyn (kai se on verrattavissa auton lehtijousiin tai vakaimeen). Laakerit herkistivät autoa ja parantivat myös diffin toimintaa ja 20asteiset renkaat 40:sten sijaan ovat huomattavasti paremmat. Nyt auton säädöillä on jo jotain merkitystä. Pohjalevyn jäykkyys tuntuu vaikuttavan aika paljon, ohuimmalla levyllä auto on todella aliohjaava ja käytössä onkin nyt paksuin versio. Korjasin aliohjautuvuutta myös vaihtamalla etujousituksen rajoittimet lyhyempiin versioihin, jolloin etupää on hieman löysempi. Pinjoniratas on tällä hetkellä isoin mukana tullut, jolloin huippunopeutta on aika reilusti. Kuten McLarenissa kuuluukin :D


Kunnollinen ajopaikka on vielä hakusessa. Muuten vedän tällä konfiguraatiolla jonkin aikaa, myöhemmin ehkä päivittelen autoa vielä. Kuuladiffi ja öljyiskari voisivat olla paikallaan...

Ei kommentteja: