keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

Keväthuoltoa

Hajosi taas pääratas, silleen perinteisesti. No niinhän siinä taas kävi että koko auto oli nopeasti kämpän lattialla pienissä osissa. Purin koko perän ripustuksineen, puhdistin ja voitelin ne. Vetareissa ja ripustuksessa oli jo välystä mutta olkoon. Takadiffissä ei ihmetyksekseni ollut öljyjä ollenkaan joten kävin Atalasta hakemassa 6000 silikonia siihen. Rupesi sen jälkeen tuntumaan siltä niin kun diffin kuuluukin. Vaihteistoon laitoin ihan Mobilia (ei, se ei ollut vitsi :)


No rupesi sitten ketuttaan kun takaiskarit ei palautuneet ja tilailin Atalasta uudet samalla. Oikeanmallisia ei tietenkään enää saanut, mutta DBXstä kävi hieman järeämmät melkeinpä suoraan. Öljyiksi laitoin 600 silikonit, jonka myöhemmin huomasin hieman liian jäykäksi.


Viikolla ehdin laitella autoa kuntoon ja nyt laitoin moottoripukin kunnolla kiinni. Kytkinkellon puoleisen kiinnitysruuvin viereen laitoin extraruuvin, joka kiilaa pukkia taaksepäin ja estää päärattaan hajoamisen _jos_ se kiinnitysruuvi vielä löystyy. Mitä kyllä vahvasti epäilen, sillä siinä on nyt kuusiokoloruuvi lukkoliimalla kiinnitettynä ja vielä lukkoprikka alla.


Säädin alustan niin matalaksi kuin sain, ihan testimielessä ja etupyöriin lisäsin camberia. Ehkä vähän liikaakin, mutta tuleepahan testattua. Laitoin iskareille myös hieman vähemmän kulmaa jotta sivuttaispito paranisi.


Eilen käytiin sitten testailemassa. Alkuun pääratas meinasi hiertää kytkinratasta kun oli jo vähän liiankin tiukka sovitus. Se kuitenkin sorvautui normaalivälykseensä nopeasti ja meno parani. Kytkinkin luisti, oisko ollut jotain öljyä valunut sinne väliin, mutta se korjaantui ajaessa. Camberin lisäys auttoi, ohjauksesta tuli nopeampi ja nyt autoa voi luisuttaa hallitusti, joskin siitä tuli hieman levoton suorilla. Maavaraa jouduin lisäämään, sitä oli liian vähän. Diffi toimi hienosti, lähes lukkoperän tavoin ja kerrankin tuntui oikeasti saavan kaiken tehon muutettua liikkeeksi eikä pelkäksi suditukseksi. Iskarit tosiaan olivat hieman liiankin jäykät, pomput muuttuivat hypyiksi ja pari kertaa kävi aika epic kaatumiset. Summa summarum: hieman löysemmät öljyt iskareihin ja ehkä astetta vähemmän camberia eteen niin alusta alkaa olla kondiksessa.

Ei kommentteja: